مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:18794 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

معني تقوا از ديدگاه امام علي (ع) چيست؟
مفهوم تقوا در نهج البلاغه مرادف با مفهوم پرهيز، حتي به مفهوم منطقي آن نيست. تقوا در نهج البلاغه نيرويي است روحاني كه بر اثر تمرينهاي زياد پديد مي​آيد و پرهيزهاي معقول و منطقي از يك طرف سبب و مقدمه پديد آمدن اين حالت روحاني است و از طرف ديگر معلول و نتيجه آن است و از لوازم آن به شمار مي​رود.
نهج البلاغه تقوا را به عنوان يك نيروي معنوي و روحي كه بر اثر ممارست و تمرين پديد مي​آيد و به نوبه خود آثار و لوازم و نتايجي دارد و از آن جمله پرهيز از گناه را سهل و آسان مي​نمايد، طرح و عنوان كرده است:
«ذِمَّتي بِما اَقولُ رَهينَةٌ وَانَا بِهِ زَعيمٌ اِنَّ مَنْ صَرَّحْتُ لَهُ الْعِبْرُ عَمّا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ المَثُلاتِ حَجَزَتْهُ التَّقوي عَنْ تَقَحُّمِ الشُّبُهاتِ»
[همانا درستي گفتار خويش را ضمانت مي​كنم و عهده خود را در گرو گفتار خويش قرار مي​دهم. اگر عبرتهاي گذشته براي يك شخص آينه قرار گيرد، تقوا جلو او را از فرو رفتن در كارهاي شبهه​ناك مي​گيرد.]
تا آنجا كه مي​فرمايد:
«اَلا وَاِنَّ الْخَطايا خَيْلٌ شُمُسٌ حُمِلَ عَلَيْها اَهْلُها وَخُلِعَتْ لُجُمُها فَتَقَحَّمَتْ بِهِمْ فِي النّار. اَلا وَاِنَّ التَّقوي مَطايا ذُلُلٌ حُمِلَ عَلَيْها اَهْلُها وَاُعْطوا اَزِمَّتَها فَاَوْرَدَتْهُمُ الْجَنَّةَ» (نهج البلاغه، خطبه 16)
[همانا خطاها و گناهان و زمام را در اختيار هواي نفس [قرار] دادن، مانند اسبهاي سركش و چموشي است كه لجام از سر آنها بيرون آورده شده و اختيار از كف سوار بيرون رفته باشد و عاقبت، اسبها سوارهاي خود را در آتش افكنند. و مثل تقوا، مثل مركبهاي رهوار و مطيع و رام است كه مهارشان در دست سوار است و آن مركبها با آرامش سوارهاي خود را به سوي بهشت مي​برند.]
در اين خطبه تقوا به عنوان يك حالت روحي و معنوي كه اثرش ضبط و مالكيت نفس است ذكر شده است. اين خطبه مي​گويد لازمه بي​تقوايي و مطيع هواي نفس بودن، ضعف و زبوني و بي​شخصيت بودن در برابر محركات شهواني و هواهاي نفساني است. انسان در آن حالت مانند سوار زبوني است كه از خود اراده و اختياري ندارد و اين مركب است كه به هر جا كه دلخواهش هست مي​رود. لازمه تقوا قدرت اراده و شخصيت معنوي داشتن و مالك حوزه وجود خود بودن است، مانند سوار ماهري كه بر اسب تربيت شده​اي سوار است و با قدرت و تسلط كامل آن اسب را در جهتي كه خود انتخاب كرده مي​راند و اسب در كمال سهولت اطاعت مي​كند.
«اِنَّ تَقْوَي اللهِ حَمَتْ اَوْلِيائَ اللهِ مَحارِمَهُ وَالْزَمَتْ قُلوبَهُمْ مَخافَتَهُ حَتّي اَسْهَرَتْ لَيالِيَهُمْ وَاَظْمَأَتْ هَواجِرَهُمْ» (نهج البلاغه، خطبه 113)
[تقوي الهي، اولياي خدا را در حمايت خود قرار داده، آنان را از تجاوز به حريم منهيات الهي بازداشته است و ترس از خدا را ملازم دلهاي آنان قرار داده است، تا آنجا كه شبهايشان را بي​خواب (به سبب عبادت) و روزهايشان را بي​آب (به سبب روزه) گردانيده است.]
در اينجا علي (ع) تصريح مي​كند كه تقوا چيزي است كه پرهيز از محرمات الهي و همچنين ترس از خدا، از لوازم و آثار آن است. پس در اين منطق تقوا نه عين پرهيز است و نه عين ترس از خدا، بلكه نيرويي است روحي و مقدس كه اين امور را به دنبال خود دارد.

مجموعه آثار شهيد مطهري ج14 ـ سيري در نهج البلاغه صفحه: 503 الي 506
شهيد مطهري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.